لوح و قلم

من که لوح ساده ام، هر نفش را آماده ام ــ دست نقاشان قدرت تا چه تصویرم کنند

«بسم‌الله الرحمن الرحیم»

«و صلی‌الله علی محمد و آله‌الطاهرین»

حدیث شریف ثقلین مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است و اگر بنا باشد حدیثی در میان فریقین به عنوان حدیث متواتر شناخته شود، حدیث ثقلین در عالی‌ترین مرتبه بوده و تمامی معیارهای تواتر قطعی را داراست. این حدیث شریف، شناسنامه جامع و کامل اهل‌البیت (علیه‌السلام) را بیان می‌دارد و همراهی و همگامی قرآن و غدیر، قرآن و عترت، قرآن ناطق و قرآن صامت را تا قیام قیامت و تا ملاقات حضرت رب‌العالمین(جل و اعلی) تبیین می‌فرماید.

آری! جامعیت این حدیث مبارک و دوام و استمرار آن تا لقاء حضرت حق بر کسی پوشیده نیست.

مهم‌ترین درس این حدیث، ملازمه دو رکن موصوف به مثابه دو روی یک سکه بودن قرآن مبین و اهل البیت طاهرین(علیه‌السلام) است و اینکه هر یک نشان‌دهنده دیگری و مبین و مؤید و مقوم دیگری است.

هر یک از این دو مؤلفه، ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، فقهی و علمی، و معرفتی و اخلاقی و تربیتی، داشته و اسوه حسنه و الگوی جامع و کامل و مظهر اسماء حسنای الهی و صفات علیای ربانی می‌باشند.

این حدیث نورانی پرده از روی این حقیقت بر می‌دارد که: «و فیهم کرائم القرآن و هم کنوز الرحمن».

این امر بیانگر عصمت، جاودانگی و همراهی اهل بیت(علیه‌السلام) با قرآن است و این‌که در حقیقت این دو، یک روح هستند در دو بدن؛ مطّهرون هستند که حقایق قرآن را آن‌چنان که بایسته و شایسته است درک نموده و در مقام عمل و پیاده کردن، بهترین و کامل‌ترین مجریان و تربیت یافتگان قرآن کریم‌اند که: «کان خلقه‌القرآن».

آری! مصداق اَتَم«انّما یریدالله لیذهب عنکم‌الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً» هم این بزرگوارانند.

ایشان عین‌الله الناظره و یدالله الباسطه و اذن‌الله السامعه و اوعیه؛ علم‌الله و معرفه‌الله‌اند، که سلاله پاک ایشان عدل ممثل و فضیلت مشتهر و منجی منتظر است چنانچه فرموده‌اند: «بیمنه رزق الوراء و بوجوده ثبتت‌الأرض و السماء»

وجود مبارک حضرت امام الموحدین، امیر‌المؤمنین، علی(علیه‌السلام) در عرصه‌های علم و عمل و در سیره و سخن و در مسؤولیت اداره جامعه اسلامی و در سنگرهای گوناگون هدایت امت، مصداق اعلاء و مظهر اجلای حدیث شریف ثقلین و باب مدینه علم « و اذن واعیه و من عنده علم‌الکتاب» است و پس از استاد بزرگ او، حضرت رسول اکرم، محمد‌بن عبدالله(صلی‌الله علیه و آله و سلم) تاریخ بشریت همچون او به خود ندیده و نخواهد دید.

ای علی که جمله عقل و دیده ای                      شمه ای واگو از آنچه دیده ای

او که کلامش «فوق کلام المخلوق و دون کلام‌الخالق» است و انسان کامل و اسوه حسنه و انسان طراز آفرنش است.

«متحیرم چه گویم شه ملک لافتی را»

توفیق اُنس با سخنان گهربار و سیره درس‌آموز و انسان‌ساز آن بزرگوار‌، درس ارزشمندی است که مایه سعادت دنیا و آخرت و آرامش جان و خرد و فرد و جامعه خواهد شد حتی اگر:

«آب دریا را اگر نتوان کشید                      هم به‌قدر تشنگی باید چشید»

خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی، زمینه‌ها و بسترها برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از مکتب انسان‌ساز آن بزرگوار فراهم شده و سرچشمه جوشان معرف علوی و ولوی جان جامعه اسلامی را صیقل داده و روح انسان را به ملاء اعلی گره زده و او را با افق‌های بالا و والا گره می‌زند، تا جامعه‌ای مشحون از عدالت و فضیلت و حقیقت ساخته و حیات طیبه، ذیّ معقول و مطلوب را به ارمغان آورد.

اکنون به توفیق الهی برادر عزیز و دلسوز آقای رضا تقی‌آبادی(سلمه‌الله) فرصت یافته تا برداشت‌های خود را در زمینه نامه و فرمان مالک اشتر و دیگر سخنان آن حضرت تحت عنوان "قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی(علیه‌السلام)" برای علاقمندان به رشته تحریر در آورد و در اختیار دوستان سیره و سلوک آن امیر علم و عمل و خرد و ایمان قرار دهد.

امید آنکه برای ارباب ادب مفید و چراغ راه باشد و جامعه اسلامی ما با نظام بدیع مردم سالاری دینی خود بتواند راهی را برای عملیاتی نمودن این آموزه‌های سترگ و روشن هموار سازد. انشاءالله

توفیق نویسنده جوان و با انگیزه را از خداوند منّان مسألت می‌نمایم.

ملتمس دعای خیر

                                                                      درّی نجف‌آبادی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۸
اندیشه ماندگار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی