لوح و قلم

من که لوح ساده ام، هر نفش را آماده ام ــ دست نقاشان قدرت تا چه تصویرم کنند

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

عبور از خط چک در مصلای تهران

مراسم رونمایی از کتاب "عبور از خط چک" اثر امیر سرتیپ دوم دکتر محمد مسعود بهمنی با حضور جمعی از نویسندگان آثار دفاع مقدس، رزمندگان و دکتر سید حسین نقوی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی [سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هم چنین سخنگوی کمیسیون برجام] با همکاری هفتمین نمایشگاه دفاع مقدس و انتشارات نظری در مصلای بزرگ تهران برقرار شد.

در این مراسم با شکوه آقایان محمد تقی قشقایی ، احمد فخاری، علی رضا مقدس و  رضا تقی آبادی  از نویسندگان دفاع مقدس و انفلاب اسلامی پیرامون موضوعات مربوط، سخنرانی نمودند و بعد دکتر سید حسین نقوی حسینی نماینده شهرستان ورامین [سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هم چنین سخنگوی کمیسیون برجام] ضمن ارایه خاطرات خود از دوران جنگ تحمیلی، به نقش مخرب منافقین در هشت سال دوران دفاع مقدس و تحلیل این موضوع پرداخت.

سپس جعفر حاجی کریم نظری (عضو هیات مدیره مجمع ناشرین دفاع مقدس) به تاریخ و رفتارهای منافقین در اوایل انقلاب اسلامی و  مبارزات شهیدان دیالمه و آیت و بصیرت آنان اشاره کرد و در خصوص دفاع مقدس گفت:

همه علما و فقهای شیعه و حتی تسنن ، در خصوص حرمت به خون ، اموال و نوامیس اتفاق نظر دارند و دفاع از آن ها را جایز و واجب می دانند و لذا به هشت سال دفاع در دوران جنگ تحمیلی که دارای ارزش و تکلیف می باشددفاع مقدس می گویند.

مدیر مسوول انتشارات نظری در ادامه عنوان نمود:

 صبغه الله و من احسن من الله صبغه . 

هر انسانی با لطافت و ذایقه خود به یک رنگ علاقه مند است و بعد ها ممکن است این تمایل به سوی رنگ دیگر سوق پیدا کند و این یک سلیقه است ، اما در دفاع مقدس صبغه الهی و رنگ خدا ، یعنی ایمان حاضر بود و دارای ارزش و تکلیف می باشد و همیشگی و باقی است . 

 و بعد امیر سرتیپ دوم محمدمسعود بهمنی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و گرامی داشت یاد شهدا و جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس گفت ما در مسایل نظامی افند و پدافند داریم و وقتی می گوییم دفاع مقدس یعنی ما جنگ را شروع نکردیم و به ما حمله شد و ما دفاع کردیم و شهدا و جانبازان و اسرا و مفقود الاثر ها برای دفاع از این مرز و بوم  و انقلاب اسلامی به درجات عالی رسیدند و ملت ایران قدر شناس آن ها است و یادشان را گرامی می دارد. امنیت جامعه ما مرهون این ایثارگری ها بوده و هست. ما بایستی همیشه اماده به رزم باشیم تا دشمنان جرات حمله به ما را پیدا نکنند. بایستی تبعیت از رهبری و ولایت داشته باشیم تا ید واحد در مسیر تعالی و پیشرفت قرار گیریم.

ایستادگی و استقامت در مسیر هدایت و انقلاب و خون شهدا داشته باشیم. بعد از جنگ هشت ساله با عراق، جنگ ما با عناصر خود فروخته منافقین که در طرح راه گشا خود در صدد ترور و نفوذ و ضربه زدن به نقاط حساس کشور بودند ادامه یافت و در منطقه جنوب غرب ایران ارتش و قرارگاه جنوب ضربات مهمی به منافقین وارد و طرح های دشمنان با شکست مواجه شد و در این کتاب که توسط انتشارات نظری منتشر گردیده به این موضوع پرداخته شده است.

از  دیگر سخنرانان این مراسم رضا تقی آبادی، نویسنده، محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی بود که در کارنامه خود تألیف بیش از 20 کتاب را دارد.

رضا تقی آبادی در این مراسم ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و هم چنین موفقیت امیر دکتر بهمنی به خاطر چاپ کتاب عبور از خط چک ، با توجه به یکی از تألیفات خود در حوزه جنگ نرم با نام "استراتژی اندیشکده های پنتاگونی و سناریوهای براندازی" به ترسیم کارکرد و  ویژگی های منافقین از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی و ارتباط آن با جنگ تحمیلی و حوادث فتنه گون بعد از انقلاب بالاخص فتنه 88 اشاره کرد و با بیان اطلاعات و آماری در این خصوص به جنایات منافقین و سازمان مجاهدین پرداخت.

وی در راستای معرفی سازمان مجاهدین خلق بیان داشت:

سازمان مجاهدین خلق ایران که بعد از انقلاب به منافقین معروف شدند بعد از پیروزی انقلاب و در 30 خرداد 1360 به فاز مسلحانه روی آورد. اوج توحش و فجایع این گروهک تا حدی است که طی حملات تروریستی منافقین طی سال های دهه 1360، بیش از 12000 تن به شهادت رسیدند[17000 شهید ترور در طول انقلاب اسلامی]. با ادامه توحش و فجایع این گروهک، و با ناامن شدن ایران برای منافقین، نیروهای باقی مانده از ترس معرفی توسط مردم و دستگیری، به عراق فرار کردند. این سازمان از سال 1364 علناً و رسماً وارد خاک عراق شد و با اسقرار در پادگان های ارتش صدام به عنوان بخشی از سیستم سرکوب و جنایت و تجاوز رژیم بعث به ایفای وظایف خویش پرداخت و سرانجام با سرنگونی صدام با دوگانگی رفتار حامیان غربی خود روبه رو گردید. اینک این سازمان جنایتکار در خدمت مطامع و منافع آمریکا و اسراییل قرار دارد و به جاسوسی و هم دستی با بیگانگان علیه نظام اسلامی ایران مشغول است.

تقی آبادی در خصوص ماهیت جریان نفاق در حوادث فتنه 88 افزود:

بر اساس اسناد و اطلاعات به دست آمده از فتنه انگیزان88 و جریانات قبل و بعد از انتخابات، این غائله ها از پیش توسط سران فتنه، حلقه ها و هسته های وابسته به آنان و حمایت غرب برنامه‌ریزی شده بود.

در این بین حمایت های غرب از جریان فتنه پس از انتخابات و استفاده از تمامی توان رسانه‌ای و عملیاتی استکبار جهانی در بحران‌سازی و ایجاد ناامنی در کشور و هدایت اتفاقات بعد از انتخابات که صدمات جبران ناپذیری به همراه داشت در حالی انجام شد که بر اساس تعاریفی که از جرم سیاسی در کشورهای پیشرفته وجود دارد افعالی هم چون زیر سؤال بردن انتخابات آن هم با ادعاهای کاذب و سپس عدم تمکین در مقابل قانون مشروع و دعوت مردم به تجمعات غیرقانونی مصداق بارز جرم سیاسی تلقی می شود. با قدرت گرفتن روزافزون نظام جمهوری اسلامی ایران، استراتژی تهاجم و براندازی نرم توسط سرویس های اطلاعاتی نظام سلطه و مشخصاً آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران پی ریزی شد تا جایی که تاکنون برای تحقق این هدف، بودجه های رسمی قابل ملاحظه ای تصویب و اختصاص داده شده است. از این رو، از سال ها پیش، رسانه ها، بنیادها و مؤسسات مختلف و متعددی توسط بیگانگان و سرویس های جاسوسی و دیگر نهادهای حکومتی بلوک غرب و صهیونیسم جهانی به وجود آمده که مأموریت های خود را با پوشش های غیر امنیتی لیکن با هدف اجرای پروژه براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پی گرفته اند تا از این طریق با اتخاذ رویکرد"جنگ نرم" در فضای عمومی جامعه اثرگذاری نمایند.

در این میان، از مقوله فتنه نباید به سادگی گذشت و در واقع پشت فتنه، استکبار جهانی قرار داشت که در جهت براندازی نظام عمل می کردند که البته هنوز زمان می خواهد تا اسناد این مسأله برملاء شود.

آمریکا دو نقش عمده و اساسی را برای منافقین در نظر گرفته که می توان به نقش مؤثر در وحدت میان گروه اپوزیسیون و دیگری جهت دهی اطلاعاتی به فعالیت اپوزیسیون اشاره کرد.

گروهک منافقین که انتخابات سال 88 را مانند همیشه تحریم کرده بود و از طرفی با ورود پلیس عراق به مقر اصلی آن در عراق(مقر اشرف) به فروپاشی و بی هویتی رسیده بود، برای بازسازی خود و انتقام مجدد از نظام جمهوری اسلامی ایران وارد صحنه حوادث پس از انتخابات شد و حتی تا صدور بیانیه حمایت از بعضی کاندیداهای شکست خورده پیش رفت. اقدامات این گروه در حوادث فتنه 88 را می توان تحت محورهای زیر ارائه کرد:

1.      نفوذ در ستادهای انتخاباتی دو نامزد انتخاباتی.

2.       پیشنهادات عملیاتی به معترضین و اراذل و اوباش جهت نحوه حضور و عمل در میدان ها و خیابان های شهر.

3.       صدور بیانیه در حمایت از دو تن از نامزدهای انتخاباتی.

4.      تخریب اموال عمومی و استفاده از سلاح گرم و دست ساز در جریان فتنه.

5.       انعکاس حوادث پس از انتخابات به رسانه های ضد انقلاب و غربی بالاخص BBC و VOA. 

هم‌چنین گروهک منافقین به برخی از مرتبطین خود که از قبل در اردوگاه اشرف واقع در عراق آموزش‌های تروریستی را گذرانده و با اهداف مشخص به داخل کشور اعزام شده بودند، دستورالعمل اقدام ایذایی و تروریستی اعم از آتش زدن اتوبوس ها، بانک ها، کیوسک های تلفن، حمله به مراکز نظامی، انتظامی و نیروهای بسیج را ابلاغ کردند.

در همین راستا یکی از اصلی ترین پایگاه های گروهک منافقین(مستقر در انگلیس) هدایت تیم‌های ترور و اغتشاش داخلی را بر عهده داشته و ضمن اعلام خط مبارزه مسلحانه و ایجاد هرج و مرج در کشور و تحریک معترضین، به سر دادن شعارهای تند علیه مسؤلان و ارکان اصلی نظام اقدام کرده و با القای بی اعتمادی مردم نسبت به نظام، بستر لازم را برای به وجود آمدن شکاف میان مسؤلان و مردم فراهم کرده و از انجام هرگونه حرکتی که این هدف را محقق کند فرو گذار نکرده است. در همین رابطه تعدادی از مرتبطین گروهک که با هدایت منافقین جهت ایجاد آشوب و بلوا در صحنه حضور یافته بودند، حین درگیری‌ها کشته و زخمی می‌شوند که منافقین نیز بنا به خصلت منافقانه خود به منظور مصادره بخشی از اعتراضات به نفع خود در تاریخ 3/5/88 اقدام به ایجاد نماد یادبود برای آن‌ها در اردوگاه اشرف می کنند. لازم به ذکر است، عناصر گروهک نفاق به منظور جمع‌آوری اطلاعات داخل کشور ضمن پرداخت مبالغی به صورت ماهیانه به برخی افراد، اقدام به فریب ایشان از طریق ارتباط‌گیری با پوشش‌هایی از قبیل آژانس‌های خبری مانند خبرگزاری هما، آژانس ایران خبر، هم چنین کمیته های به اصطلاح دفاع از حقوق بشر و زندانیان سیاسی و... کرده‌اند. تعدادی از مرتبطین اصلی گروهک که در آشوب‌های خیابانی نقش فعالی داشتند، شناسایی و دستگیر شدند[رضا خادمی، ناصر عبد الحسینی، محمد نوری، حسین شیر محمدی، عذرا سادات قاضی میرسعید، ناصح فریدی، شبنم مددزاده، امیرحسین فتوحی، مهدی شیرازی و...] و تلاش تروریست‌های منافق جهت خدشه به نظام مقدس اسلامی ناکام ماند.

تقی آبادی در بررسی ارتباط منافقین با ستاد برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران افزود:

حضور گسترده اعضای منافقین در صحنه اغتشاشات 88 و نفوذ در ستادهای انتخاباتی به عنوان یک امر بی سابقه از مناظر مختلف قابل تحلیل است:

1- اصل حضور میدانی در جهت براندازی نظام از آن جهت صورت گرفت تا با این خوش‌خدمتی به آمریکا، نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی خارج شود، مشارکت در براندازی نظام اسلامی قطعاً پاداش بزرگی برای منافقین از سوی دنیای غرب در پی داشت.

2ـ حضور در ستادهای انتخاباتی به ویژه ستاد یکی از نامزدهای انتخاباتی از یک‌سو و صدور بیانیه حمایت از نامزد مورد نظر از سوی دیگر، نشان از رضایت این گروهک از اقدامات نامزد خاصی می‌دهد. بهره‌برداری دیگر این گروهک از نفوذ در ستاد نامزد مربوطه و صدور بیانیه حمایت از وی، در جهت انشقاق بیش‌تر در درون نظام صورت گرفته است.

3ـ بازسازی روحیه اعضای خود در اردوگاه اشرف که مدت 5 سال است در زندان آن گرفتار آمده اند و روحیه و هستی خود را از دست رفته می‌دانند، تبلیغ تضعیف نظام بعد از حوادث فتنه‌گون انتخابات 88 در اردوگاه مذکور می‌توانست بخشی از هویت از دست رفته را بازگرداند که این گونه نشد.

در پایان مراسم از کتاب "عبور از خط چک" توسط مدیر مسوول انتشارات نظری و نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد و از نویسندگان حاضر تجلیل به عمل آمد و هدایایی به آنان ارایه گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۵ ، ۱۳:۵۳
اندیشه ماندگار

 رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا... خامنه­ ای در چند سخنرانی اخیرشان موضوع انقلابی­گری را مطرح نموده و شاخص­ هایی نیز در این خصوص برشمرده ­اند. از شاخص ­های اصلی انقلابی­گری مورد تأکید ایشان؛ "پایبندی به ارزش های مبنایی اسلام" ، "هدف‌گیری آرمان های انقلاب و داشتن همّت بلند برای رسیدن به آنها"، "پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ کشور"، "حسّاسیّت در برابر دشمن"، و" داشتن تقوای دینی و سیاسی" است.

آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه اگر جامعه ای بخواهد این ویژگی ها و شاخص ها را به نمایش بگذارد؛ در وهله اول بایستی این روحیه و ویژگی ها را در کارگزاران و مدیران خود ببیند. از طرفی برای سنجش و ارزیابی کارگزاران نظام اسلامی نیاز به الگو و معیار است، در این خصوص چه الگو و معیاری سزاوارتر از امامان و پیشوایان دین می ­تواند باشد. از میان پیشوایان دین مبین اسلام بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص)، امام علی (ع) به واسطه در دست داشتن حدود 5 ساله حکومت مسلمانان، شیوه اداره حکومت، رفتار، کردار، توصیه ­ها و عملکرد آن حضرت می­ تواند بهترین الگو در این زمینه باشد. چرا که نگاه امام علی (ع) به این شیوه حکومتی خود مبنای فکری پیروان و شاگردان مکتبش همچون امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. چنین شاخص­ هایی می­ تواند بهترین معیار جامعه اسلامی انقلابی برگرفته از مکتب علوی دانست. بنابراین، در این یادداشت تلاش می­ شود به گوشه ­ای از ویژگی ­ها و شاخص ­های مدیر ارزشی و دینی از منظر امام علی (ع) با توجه به نامه ­های آن حضرت به کارگزارانش پرداخته شود.

از اساسی­ ترین ویژگی­ های یک مدیر و کارگزار نظام اسلامی ایمان و توکل به خدا و پایبند به ارزش ­های مبنایی اسلام است. مدیر مومن، مطیع فرامین الهی است و می ­داند که اگر در جریان کارها شرایط سخت و دشواری برایش پیش آید و یا زمینه کارها بسیار آماده باشد و امور به سهولت در برابرش پدیدار گردد، در هر دو حالت روحیه خود را نباخته و خود را در مسیر اجرای فرامین الهی می­ بیند و با وقار و اطمینان خاطر کار را ادامه می ­دهد. حضرت علی(ع) در این خصوص در نامه­ اش به مالک اشتر در توصیه­ ای می فرمایند؛ «ای مالک، مالک نفس خویش باش و آن را به دست هوی مسپار، نفس خویش را با ترک خواهش ها بکش و به هنگام سرکشی، عنانش را بکش که نفس پیوسته به بدی فرمان می ­دهد جز آنکه خدای رحم کند و در اجابت نفس در نارواها بخل بورزد و بدان که همانا بخل ورزیدن نسبت به نفس، مراعات انصاف است در آنچه که برای آن خوشایند یا ناخوشایند است. (نامه 53)

همچنین یک مدیر ارزشی و انقلابی نظام اسلامی مدیری است که از ابزارهای معنوی اتکا و اعتماد به خدا و نصرت الهی برای انجام وظایفش بهره ببرد تا از انجام کارها خسته و افسرده و مایوس نشود و سختی­ های بزرگ او را متزلزل نسازد. امام علی (ع) در این خصوص می فرماید: «کسی که بر خدا توکل کند، ناهمواری ها و سختی ها بر او هموار و دستیابی به ابزار و امکانات رسیدن به هدف برای او آسان می شود.» (غررالحکم ، شمارۀ 9028)

از دیگر ویژگی­ های مهم و اصلی یک مدیر و کارگزار اسلامی داشتن تقوا به خصوص تقوای دینی و سیاسی است. تقوا در سرلوحه‌ دستورات امیرمؤمنان علی (ع) به استانداران، فرماندهان و کارگزاران قرار گرفته است. امام علی (ع) در این زمینه به فرمانده‌ جنگی خود شریح ‌بن هانی هنگامی که او را به فرماندهی لشکری در مقابله با سپاه شام قرار داد، فرمود: در هر صبح و شام رعایت تقوای الهی را بنما و از خدا بترس و از فریبکاری دنیا بر نفس خویش بیمناک باش و هیچ­گاه از دنیا ایمن مباش. بدان که اگر برای چیزهایی که دوست می­داری، یا آنچه را که خوشایند تو نیست، خود را باز نداری، هوس­ ها تو را به زیان­ های فراوانی خواهند کشید، پس نفس خود را بازدار و از آن نگهبانی کن و به هنگام خشم بر نفس خویش شکننده و حاکم باش. (نامه 56)

حضرت علی(ع) به مقبل‌بن قیس ریاحی، یکی دیگر از فرماندهان خویش توصیه نموده، فرمود: از خدایی که حتما او را ملاقات می‌کنی و سرانجامی غیر از او نداری بترس و جنگ مکن مگر با کسی که با تو بجنگد. (نامه 12) امام(ع) همچنان که به فرماندهان با تأکید فراوان به تقوا سفارش می‌فرماید، به استانداران و کارگزاران هم پیوسته عمل به تقوا را گوشزد می‌نماید. چنانکه امام علی (ع) به مالک اشتر رعایت تقوای الهی، مقدم داشتن اطاعت او بر هر چیز و پیروی از دستورات وی را فرمان‌ می‌دهد... و نیز دستور می‌دهدکه شهوات نفسانی را شکسته و خوار نموده، در مقابل تهاجمات شهوانی خویشتنداری کند؛ زیرا نفس انسان را به بدی وادار می‌‌کند مگر کسی را که مورد رحم الهی قرار گیرد. (نامه 53)

در کنار تقوای دینی و سیاسی امام علی (ع) به کارگزاران و والیان خود توصیه به تقوای اخلاقی نیز می ­دهند. چنانکه امیرالمومنین(ع) هنگامی که محدبن‌ابی‌بکر را استاندار مصر نمود، در آغاز فرمانش به او دستور تواضع، نرمش و مساوات را داد. (نامه 27) امام(ع) در فرمانش به مالک اشتر، عالی‌ترین تعبیرهای عاطفی و احساسی درباره‌ محبت به مردم را به کار برده می‌فرماید: ای مالک، دل خویش را در پوششی از رأفت به رعیت و محبت به آنان و لطف بدیشان قرار بده، زیرا آنها از دو گروه بیرون نیستند، یا برادر تو می‌باشند و یا انسانی چون تو هستند. آری آن کارگر مسلمان برادر استاندار است و آن کشاورز ذمی انسان چون او می‌باشد. (نامه 53)

تقوای مالی نیز از دیگر مواردی است که حضرت علی(ع) درباره آن به کارگزارانش به رعایت آن توصیه می ­فرمایند. حضرت در توصیه­ اش به فرماندار آذربایجان ضمن امانت خواندن حکومت می‌نویسد: برخورد زمامدار اسلامی با آن (حکومت) باید برخورد یک امانتدار باشد نه یک طعمه‌خوار. (نامه 5) شریح قاضی منزلی را به هشتاد دینار خریده بود. هنگامی که گزارش آن به امام رسید، آن حضرت نامه‌ بسیار توبیخ ‌آمیزی برای وی نوشت و فرمود: آگاه باش! به زودی نزد تو می‌آید کسی که نه نگاهی به سند منزلت می‌کند و نه سؤالی از شاهدانت می‌نماید، تا آنکه تو را به نقطه‌ای دور با چشمانی که از حسرت خیره بدان شده است ببرد و یکه و تنها به قبر و گور تسلیمت نماید. (نامه 3)

عبدالله ‌بن عباس، استاندار امیرمؤمنان علی(ع) بر بصره، منطقه‌ اهواز، فارس و کرمان بود. او در جای خویش زیاد بن ابیه را در بصره قرار داده بود. امیرالمومنین(ع) در نامه خویش چون صاعقه‌ای بر سر زیاد، فریاد می‌زند و می‌فرماید: سوگند به خدا، سوگندی راست و صادق، اگر خبری به من رسد که تو در غنائم مسلمانان چه کوچک و چه بزرگ، خیانت نموده‌ ای، آنچنان عرصه را بر تو سخت می‌گیرم که به صورت یک آدم کم پول، حقیر و خرد و گرفتار درآیی که نتواند زندگیش را اداره نماید.(نامه20)

از ویژگی مهم یک کارگزار نظام اسلامی ساده زیستی است. در یک جامعه اسلامی لازم است مدیر آن تلاش کند سطح زندگی ‌اش را معقول و منطقی کند، و هر قدر زندگی ‌اش، به پایین‌ترین زیردستانش شباهت بیشتری داشته باشد مشکلات کمتری در ارتباط با زیردستان خواهد داشت. بر همین مبنا حضرت علی (ع) همواره کارگزارانش را به ساده زیستی توصیه نموده و می­فرمایند: خداوند بر پیشوایان دادگر واجب ساخته است خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا فقر، فقیر را به هیجان و طغیان در نیاورد. (خطبه 209)

ایشان همچنین در نامه­ ای به عثمان بن حنیف فرماندار بصره می نویسند: ای پسر حُنیف! به من گزارش دادند که مردی از سرمایه ­داران بصره، تو را به مهمانی خویش فرا خواند و تو به سرعت به سوی آن شتافتی. خوردنی­ های رنگارنگ برای تو آوردند، و کاسه­ های پر از غذا پی در پی جلوی تو نهادند. گمان نمی ­کردم مهمانی مردمی را بپذیری، که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده­ اند، اندیشه کن در کجایی و بر سر کدام سفره می ­خوری؟ (نامه 45)

رعایت عدالت و انصاف، پرهیز از غرور و خودپسندی، صبر و شکیبایی، خدمت عاشقانه و توجه به محرومین، توجه به رفع نیازهای مردم، دقت در انتخاب افراد پاک دست با تجربه و با تقوا در انتصابات و ... از دیگر ویژگی ­هایی است که حضرت علی (ع) به فرماندهان، والیان و کارگزارانش بر رعایت و انجام آنها توصیه و تأکید می­ فرمایند.

آنچه که امام علی(ع) به عنوان پیشوای مسلمانان به مدیران و کارگزاران زمان خویش دستور انجام آنها را داده ­اند مختص آن زمان نیست، بلکه کاربرد آن و لزوم اجرای آنها برای جامعه اسلامی به ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران که امروز تنها حکومت اسلامی است، ضرورت دارد. همان گونه که امام راحل (ره) و پس ایشان آیت ا... خامنه ­ای رهبر معظم انقلاب بارها بر وجود ویژگی­ های مذکور در مدیران و کارگزاران نظام تأکید فرموده ­اند.


برای مطالعه و آگاهی بیش تر در این خصوص به کتاب قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی نوشته رضا تقی آبادی با مقدمه آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی منتشر شده توسط انتشارات نظری (88104440 و 88104441 و 88104442 - 021 ) مراجعه نمائید/.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۲۰:۴۵
اندیشه ماندگار

آنکس که بداند و بخواهد که بداند

خود را به بلندای سعادت برساند


آنکس که بداند و بداند که بداند

اسب شرف از گنبد گردون بجهاند


آنکس که بداند و نداند که بداند

با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند


آنکس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به مقصد برساند


آنکس که نداند و بخواهد که بداند

جان و تن خود را ز جهالت برهاند


آنکس که نداند و نداند که نداند

در جهل مرکب ابدالدهر بماند


آنکس که نداند و نخواهد که بداند

                                                                                     حیف است چنین جانوری زنده بماند!!!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۲۰:۲۰
اندیشه ماندگار


امروزه میزان گرایش به مطالعه، از شاخص‌های مهم توسعه به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالعه و کتاب خوانی در ایران وضعیت مطلوبی ندارد و عمدتاً مردم ایران از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند و اقدامات لازم و جدی جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

v    عوامل مهم و تأثیرگذار در ترویج فرهنگ کتابخوانی

·        نقش خانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی:

 روش تربیتی و آموزشی و نگرش والدین دررابطه با مطالعه و کتابخوانی، و سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش به سزایی در عادت به کتابخوانی دارد.

·        نقش مدارس و نظام آموزش و پرورش:

 دشوارترین وظیفه در اشاعه کتابخوانی درهر جامعه‌ای بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است.

اگر دانش ­آموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه و افزایش معلومات عمومی را درک کند؛ از همان ابتدای شکل گیری شخصیت شان با مطالعه خو می­ گیرند.

·        نقش رسانه ­های گروهی:

نقش رسانه­ های گروهی می ­توانند از طریق ایجاد احساس نیاز به مطالعه کتاب در جامعه مخاطب، آنان را از سردرگمی در تشخیص نیازهای خود بیرون آورند و فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهند.

·        نقش کتابداران و کتابخانهها:

 کتابداران کتابخانه‌ها، از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند. کتابداران، بیش تر با افرادی سر وکار دارند که خود این افراد، عادت به مطالعه داشته و کتابخوان هستند، پس باید بتوانند با در اختیار قرار دادن منابع لازم، نیازهای این قشر را برآورده کنند.

·        نقش دولت و نهادهای ذیربط:

 توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، یک عزم همگانی را می‌طلبد ولی سهم دولت نیز بسیار مهم است.

·        نقش گروه‌های مرجع:

چون نویسندگان، علماء، صاحب نظران و تمام کسانی که می‌توانند نقش هدایت جمعی را در جامعه در زمینه مطالعه بر عهده بگیرند.

·        نقش ناشران وکتاب فروشی‌ها:

 میزان توجه ناشران به تمایلات و نیازهای خوانندگان، استانداردهای چاپ و نشر و هم چنین گسترش قلمرو نمایش و توزیع کتاب توسط کتاب فروشی‌ها از جمله عوامل اثرگذاری در گرایش مردم به سمت مطالعه می‌باشد.

v    علل بی ­علاقگی افراد به کتاب و کتاب­خوانی

Û     بی سوادی و کم سوادی افراد

Û      نارسایی نظام آموزشی

Û      بی توجهی دولت و رسانه‌های گروهی به امر مطالعه

Û      ناکافی بودن کتابخانه‌های مجهز و کتابداران متخصص

Û      گرانی کتاب و مشکلات اقتصادی

Û      تعدد مشاغل و محدودیت ساعات فراغت افراد

Û      بی‌توجهی ناشران و مؤلفان به نیازهای مختلف مخاطبان در تهیه و تولید کتاب

 

v    علل پایین بودن آمار کتاب خوانی در جامعه ما از نگاه کارشناسان

1- محدود بودن کتابخانه‌های محلی و کامل نبودن موضوعات کتاب‌های مراکز تحصیلی و هم‌چنین گران بودن کتاب از دلایل نبود گرایش به مطالعه عنوان شده است.

2- نبود هماهنگی میان نهادهای مسئول فرهنگی مانند وزارتخانه ­های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و نهاد کتابخانه ­های عمومی برای رفع مشکل کتابخوانی.

3 کتابخانه‌های عمومی به دلیل کمبودهایی که دارند، در روند ترویج مطالعه، کارایی لازم را ندارند.

4- فضای حاکم بر ممیزی، ... با شکلی که امروز دارد، نه دوست و نه دشمن نمی‌تواند با آن کار کند. کتاب های بی‌رگ و بی‌بو خیلی ساده مجوز می‌گیرند و کتاب هایی که حرفی طرح می‌کنند، خیلی سخت‌تر از غربال ممیزی رد می‌شوند.

5- انحصار تبلیغات؛ تبلیغات گزینشی برخی کتب باعث شده است به بسیاری از آثار جذاب و مهم ادبیات ایران توجهی نشود و آثاری که شاید در حد متوسط هستند با تیراژ بالا منتشر شوند.

6- تأثیر فضای مجازی بر کتابخوانی: عصر دیجیتال، شبکه‌های تعاملی و شبکه‌های ارتباطی موبایلی هر چقدر بر سادگی و راحتی ارتباطات تأثیر گذاشته به همان اندازه نیز بر سطحی شدن مطالعات اثرگذار بوده است به‌گونه‌ای که امروز شبکه‌های اجتماعی را یکی از بزرگ‌ترین آفات بر مطالعه و سطح سواد اجتماعی می‌دانند .

v    کتاب و کتابخوانی با نگاهی به آمار

 براساس آمار‌های ارائه شده، سرانه‌ی مطالعه در کشور ما بین ۲ تا ۱۵ دقیقه در شبانه روز متغیر است.

 سرانه‌ی مطالعه‌ی انگلیسی‌ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه است. انگلیسی‌ها پس از ژاپنی‌ها بالاترین سرانه‌ی مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. حتی برخی از مردم این کشور دوست دارند در روز دو روزنامه مختلف را بخوانند.

 انگلیس کتاب‌خوان‌ترین کشور اروپا لقب گرفته است. انگلیسی ها پس از ژاپن بالاترین سرانه مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده اند حتی اگر کتاب نخوانند اما یک فرهنگ شده که کتاب های جدید چاپ شده را بخرند و در قفسه های کتابخانه خود بگذارند.

 کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس کم ترین میزان مطالعه را در میان مردم جهان به خود اختصاص داده اند.

 از هر۱۰ کانادایی درطول سال؛ ۹ نفر یک کتاب می‌خوانند و یک نفر دیگر هم درطول سال به طور متوسط ۱۷ جلد کتاب می‌خواند. مطالعه کتاب و نشریه برای ۸۵ درصد کانادایی‌ها امری حیاتی و واجب است.

 هندی ها توانسته اند بیش ترین زمان سرانه مطالعه در طول روز را با یک ساعت و پنجاه و دو دقیقه به نام خود ثبت کنند.

 هندی‌ها با 10 ساعت و 42 دقیقه مطالعه در هفته، رتبه نخست مطالعه در جهان را در اختیار دارند.

 آمار سرانه مطالعه در ایران که به صورت تقریبی ارائه شده نشان می دهد سرانه مطالعه روزانه(کتاب، روزنامه و...) از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است اما عدد 12 دقیقه دارای بیش ترین فراوانی در میان آمارهای مطرح شده، می باشد.

 کشورهایی که بیش از هفت ساعت در هفته مطالعه می ­کنند شامل هند؛ تایلند؛ چین؛ فیلیپین.

 بر اساس آمار سال 91 بیش‌ترین میزان مطالعه در بین استان‌ها با 93 دقیقه و 54 ثانیه به استان تهران و پایین‌ترین آن برای استان چهارمحال و بختیاری با 48 دقیقه و 59 ثانیه اعلام شد.

v    نتیجه ­گیری

امروزه افراد به دلیل حضور در شبکه ­های اجتماعی و فضای مجازی بیش ازهر زمان دیگری خود را بی نیاز از مطالعه می­ بینند. حالا هر قدر هم در آمارها خودمان را خوب جلوه دهیم و آمارهای پر و پیمانی ارائه کنیم، صنعت نشر و تیراژ کتاب­ها خبر از سردرون می دهد. درونِ جامعه ­ای که قرار است توسعه پیدا کند و آگاهی مردم و افزایش سواد فرهنگی در این موضوع بسیار مؤثر است.

برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم جهت ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه، نهادهای مختلفی چون، خانواده، مدارس و نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت؛ رسانه‌های گروهی؛ ناشران و کتاب فروشی‌ها، باید با رفع مشکلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمت و سوی مشخصی حرکت کنند.

یکی از بهترین راه های افزایش اطلاعات عمومی؛ مطالعه کتاب می باشدکه این امر زمینه ساز گام های بعدی برای رفع نیاز می باشد وبه گونه مطلوب آن ها رابه قله پیشرفت در همه زمینه های مادی و معنوی می رساند. اگر بتوانیم مردم را به هر ترتیب که می شود با کتاب وکتابخوانی تشویق وترغیب کنیم توانسته ایم گامی مثبت در جهت پیشرفت جامعه برداریم. نکته دیگر رسالت اطلاع‌رسانی در تبیین فرهنگ کتاب‌خوانی است، تمام مشکلات جوامع مختلف از ضعف فرهنگی ریشه می‌گیرد و برای التیام زخم فرهنگی بهترین مرهم؛ مطالعه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۲۰:۱۳
اندیشه ماندگار


طی قرارداد منعقده در تاریخ 22/09/1394 مابین انتشارات نظری به مدیر مسئولی جناب آقای جعفر حاجی کریم نظری و رضا تقی آبادی نویسنده و مؤلف آثاری چون:

  • قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی
  • نسیم بیداری
  • نفوذ
  • نقطه عطف
  • دوره چهار جلدی مجموعه استراتژی اندیشکده های پنتاگونی و سناریوهای براندازی

قرارداد چاپ و نشر هفت/7 عنوان کتاب به این انتشارات واگذار که مقرر گردید در نوبت چاپ و نشر قرار گیرد. این آثار عبارتند از:

  • در امتداد خورشید
  • انقلاب بدون مرز
  • خاورمیانه اسلام [استراتژی ایران در خاورمیانه]
  • طلایه داران بیداری اسلامی
  • دکترین انقلاب اسلامی
  • طلیعه بیداری [انقلاب اسلامی در ایران؛ سرآغاز بیداری اسلامی در جهان]
  • دوره سه جلدی اتحاد جماهیر اسلامی


لازم به توضیح است این آثار مربوط به سال های قبل بوده که در زمینه انقلاب اسلامی و هم چنین موضوع بیداری اسلامی می باشد.

شایان ذکر است تألیفات و آثار این نویسنده بالغ بر بیست/20 جلد می باشد و این آثار به جزء مقالات عمومی نامبرده در روزنامه های کثیرالانتشار کشور در دهه 80 و مقالات آکادمیک و علمی در دهه 90 خواهد بود که علاوه بر این آثار، ارائه چندین مقاله بین المللی با ایندکس ISI   در ژورنال های بین المللی و در کشورهای هند، تونس، اوکراین و... به چاپ رسیده است:

الف ـ  مقالات چاپ شده در روزنامه های کثیرالانتشار

1ـ روابط عمومی؛ آنچه هست، آنچه باید باشد(به بهانه دومین همایش بین المللی روابط عمومی)

26آبان ماه 1384ـ روزنامه حمایت ـ شماره 711 ـ صفحه6 .

29آبان ماه 1384ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5731 ـ صفحه 5 .

2ـ از زندگی قبیله ای تا دهکده جهانی

19مهرماه 1384ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 489 ـ صفحه9 .

3ـ ارتباط با رسانه های جمعی در دستگاه قضایی

11بهمن ماه 1384 ـ روزنامه حمایت ـ شماره 770 ـ صفحه6 .

4ـ رسانه ها و جهانی شدن فرهنگ

25مهرماه 1384 ـ روزنامه حمایت ـ شماره 686 ـ صفحه6 .

5ـ ضرورت عدالت و اهمیت اطلاع رسانی

20فروردین ماه 1385ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5833 ـ صفحه5 .

6ـ تفاوت تبلیغات(پروپاگاندا) با تبلیغات در سیره پیامبر اعظم(ص)

25تیرماه 1385 ـ روزنامه رسالت ـ شماره 5913 ـ صفحه 5 .

7ـ جایگاه روابط عمومی در سیره پیامبر اعظم(ص)

7آذرماه 1385 ـ روزنامه کیهان ـ شماره 18676 ـ صفحه7 .

8ـ روابط عمومی و ارتباط با رسانه های جمعی در دستگاه قضایی(1و2)

19دی ماه 1384 ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 561 ـ صفحه9 .

20دی ماه 1384 ـ روزنامه ابتکار ـ شماره 562 ـ صفحه9 .

9ـ عدالت در اطلاع رسانی، محور فعالیت روابط عمومی دادگستری استان تهران

------ ، روزنامه اندیشه نو، شماره --- ، صفحه6 .

10ـ روابط عمومی آرمانی از حرف تا عمل

28آذرماه 1385 ـ نشریه مأوی ـ شماره594 ـ صفحه4 .

----- 1384 ـ نشریه سازش ـ شماره2 ـ صفحه26 .

11ـ نقش روابط عمومی در سیره پیامبر اعظم(ص)

12ـ ویژگی و نقش تبلیغات در سیره پیامبر اعظم(ص) و روابط عمومی ها

13ـ نظریه وساطت در روابط عمومی و سیره پیامبر اعظم(ص)

14ـ ارتباطات در سیره پیامبر اعظم(ص) و روابط عمومی

15ـ جایگاه تبلیغات در روابط عمومی

16ـ ضرورت های اطلاع رسانی قضائی در کشور

17ـ تشکیل دهکده جهانی [نقش رسانه ها در جهانی شدن فرهنگ]

خردادماه 1385 ـ نشریه سازش ـ شماره1 ـ صفحه 26 الی28.

18ـ طبیعت رسانه ها از دیدگاه مارشال مک لوهان

  ب ـ ارائه مقالات علمی ـ دانشگاهی و شرکت در همایش های ملی و کنفرانس های بین المللی

1ـ اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع

2ـ کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Equal Assurance  اسپانیا

3ـ همایش ملی آموزش و توسعه منابع انسانی

4ـ اولین همایش ملی دستاوردهای نوین در حسابداری و مدیریت

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمیDNW  اتریش

5ـ اولین کنفرانس بین المللی علوم انسانی با رویکرد بومی ـ اسلامی(با تأکید بر پژوهش های نوین)

6ـ دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Australian Universal Academy  استرالیا

7ـ اولین کنفرانس بین المللی پارادایم های نوین مدیریت(هوشمندی تجاری و سازمانی)

8ـ اولین کنفرانس بین المللی مدیریت نوین در افق 1404

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی ICB – Quality  ایتالیا

9ـ کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت

10ـ کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت

11ـ کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی Australian Universal Academy  استرالیا

12ـ چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، حسابداری و مدیریت

 مالزی، کوالالامپور، دانشگاه IUMW  مالزی

13ـ چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، حسابداری و مدیریت

 مالزی، کوالالامپور، دانشگاه IUMW  مالزی

14ـ کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم

دریافت گواهی نامه بین المللی از آکادمی IQS (Investigate Qualification Strencth) انگلستان


 ج ـ ارائه مقالات علمی ـ دانشگاهی در نشریات خارجی و ژورنال های بین المللی

Human Resource Management Strategies Based On Creativity & Innovation in Organizations

International Journal:

DAV International Journal of Science

Country printer:

India

***   ***   ***

Assumptions Of The Character Of The Brand In Marketing

International Journal:

INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMANITIES AND CULTURAL STUDIE

Country printer:

Cyprus

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۱۹:۴۰
اندیشه ماندگار